Így született |
A capoeira az Afrikából elhurcolt rabszolgák táncából és harcából alakult ki. A portugál rabszolgatartók nem engedték, hogy szolgáik önvédelmi sportokat gyakoroljanak. De ők túljártak uraik eszén: a rúgásokat és ütéseket tánccá alakították. Többször szerveztek felkeléseket, majd a rabszolgaság megszűnése után törvényen kívüliekké váltak: bandákba szerveződve bűnözésből éltek, vagy politikusok alkalmazták őket harci tudásuk miatt. A Paraguay elleni háborúban segítségükkel Brazília győzedelmeskedett, ekkor nemzeti hősökké váltak. Az első legális capoeira iskola 1932-ben nyitotta meg kapuit. |
Becézik egymást |
A capoeira 1920-ig tiltott sport volt, gyakorlóit üldözték. Ebben az időszakban alakult ki az a ma is élő szokás, hogy az első övvizsga letételekor capoeirás becenevet (apelido) adnak a capoeiristának. Ezt általában valamilyen jellegzetességéről kapja, külsejéről, mozgásáról például. Dani beceneve a hajára utal. A név titkos, csak maguk között használják. Eredetileg azért használták, hogy a rendőrség előtt inkognitóban maradjanak a csoport tagjai: nem ismerték egymás polgári nevét, így ha valaki lebukott, a rendőrség nem sokra ment az általa adott információkkal (hasonlóan a graffitisekhez, akik szintén „művésznevet” használnak). |
Capoeirás szótár |
- Abada: Trapézszabású fehér matróznadrág, a capoeiristák hivatalos öltözete. - Batizado: Capoeirás beavatás, keresztelő, ahol a mester előtt számot kell adni a tudásról, és elnyeri az első övfokozatot (citrom-fehér). A gyakorló ilyenkor kapja meg capoeirás nevét is. - Berimbao: Afrikai eredetű, íjszerű ütős hangszer, az afro-brazil kultúra alaphangszere. Az íjszerűen megfeszített húr hangját egy fára rögzített tökkel erősítik fel. - Camisa: Póló. - Caipirinha: Brazília nemzeti itala: cukornádpálinka, nádcukorral, lime-mal és sok tört jéggel. - Corda: Pamut öv az abadához. - Feijoada: Brazília nemzetei étele: fekete babból készül. - Gope: Forgó rúgások. - Guarda Basa: A rúgások ellen kifejlesztett elhajlás. - Roda: a capoeirások alkotta kör, ennek a közepén zajlik a játékos harc. |
Berimbao:
Abada:
Caipirinha:
Feijoada:
A CAPOEIRA TÖRTÉNETE
A capoeira története Brazíliában körülbelül 300 évvel ezelőtt, a rabszolgaság idején kezdődött. A portugálok rabszolgákat vásároltak Afrikából, akiket a cukor és dohány ültetvényeiken dolgoztattak. Több mint két millió rabszolga érkezett az országba. Három fő területre kerültek Brazíliában : Bahia, Recife, és Rio de Janeiro környékére. Rio-ban és Recife-ben a rabszolgák különböző afrikai etnikumhoz tartoztak. Többen közülük ellenséges törzsekben éltek Afrikában és emiatt nehéz volt egy közösségbe kényszeríteni őket. Egyetlen közös pontjuk az Orixa (orisá) kultusz volt. A legtöbb Rio államban dolgoztatott rabszolga Bantu származású volt, míg Bahiában az észak-afrikai területekről elhurcolt feketék voltak többségben. Az elviselhetetlen körülmények hatására rengeteg rabszolga kockáztatta meg a szökést. A vadonban kis közösségeket alkottak, amelyekben a capoiera volt az összetartó kapocs. Önvédelmi technikákat gyakoroltak és fejlesztettek ki. Nem kizárt, hogy nemcsak a vallásuk keveredett a helyi indián őslakossággal, hanem kultúrájuk más részei is, esetleg a harci technikák szintén hatással voltak a feketékre. (például a sarkon való ülés (belépéskor a rodába) egyértelműen az indiánok hatására került a capoeirába). Az újra elfogott rabszolgák aztán visszatérve az ültetvényekre, gyakorolni és tanítani kezdték a többieket. Minden vasárnap pihenőnapjuk volt, amikor a capoierát gyakorolták. Zene, tánc, és rituálé épült be a capoierába, elrejtve a portugálok elől, hogy rabszolgáik halálos küzdelemre készítik fel magukat. Huszönöt év alatt tizenegyszer szerveztek felkelést a portugál kolóniák ellen, amelyek végül a rabszogaság megszüntetéséhez vezettek 1888, május 13-án.
Felszabadulásuk után a legtöbb rabszolga nem tért vissza Afrikába, hanem a nagyobb városokba költöztek az ültetvényekről. A nagyvárosokban azonban nem kaptak munkát, ezért bandákba szerveződve bűnözésből éltek, vagy politikusok alkalmazták őket, mint testőröket harci tudásuk miatt. A legismertebb capoieristák a rendszer ellenfelei voltak. Az 1890-es években számos befolyásos ember is művelte a capoierát. Ez fenyegetést jelentett a kormány számára, ezért elit politikai rendőrséget alapítottak a helyzet kézben tartására. Mikor ez hatástalannak bizonyult velük szemben, egy rendkívül szigorú törvényt hoztak, amelynek tíz fejezete kifejezetten a capoierával kapcsolatos tevékenységeket tiltotta, beleértve a gyakorlást is. Hogy a törvénynek érvényt szerezzen, az elnök kinevezett egy Sampaio Ferraz nevű embert, aki a brazil történelem legkegyetlenebb rendőrfőnökeként vált hírhedté. Célja a capoiera teljes kiirtása volt. Ironikus módon Sampio kiváló mestere volt a capoierának... Sampio különleges egysége capoierát tanult, ami lehetővé tette azt, hogy a capoierát gyakorló csoportokat a saját területükön hívják ki harcolni. Egy ilyen incidens alkalmával letartóztattak egy Juca Reis nevű fiatalembert, kinek apját több befolyásos ember pártfogolta a kormányban. Ennek hatására az elnök krízis csoportot hívott össze, amely nyolc nap és több befolyásos kormánytag lemondása után, a fiú szabadon bocsátásáról határozott. Ettől azt várták, hogy a capoeiristák viselkedése majd megváltozik. De változás nem sok történt, kivéve hogy feketékből hadsereget szerveztek a kormány megdöntésére. Az egységük félelemmel töltötte el a fővárost, a rendőrség pedig hatástalannak bizonyult ellenük.
Ekkor tört ki a háború Paraguay ellen. Hirtelen a törvényenkívüliekből nemzeti hősökké váltak a capoieristák, hősiességükkel új fejezetet írtak a brazil történelembe. A capoiera gyakorlása még 1920-ig tiltva volt, és Bahia területén, Pedro de Azevedo Gordilho rendőrfőnök irányításával próbálták elnyomni a capoeirát. Calvary gyakran használta lovasságát ellenük, és a legfőbb ellenségükké vált. Az üldözés hatására, a capoiristák néptáncként rejtették el művészetüket, egyben elfogathatóbbá téve azt a társadalom számára. Ebben az időszakban alakult ki, az a ma is élő szokás, hogy "capoiera neveket" adnak az új capoieristának. Erre az igazi identitás, rendőrség előli rejtőzködés adott okot. Volt olyan capoierista, akinek több álneve is volt, még nehezebbé téve az azonosítást. Bimba (Manoel dos Reis Machado) mester, az egyik legfontosabb capoierista, felkérést kapott, hogy mutassa be muvészetét az elnöknek. A sikeres bemutató után, kezében a kormány engedélyével tért vissza, az első legális capoiera iskola megnyitására (1932). Egy évvel később már nagyobb összeggel támogatta a kormány a capoiera nemzeti sporttá válását. Azóta a capoiera elterjedt az egész világon, és népszerűsége egyre nő. Bimba mester alkotta meg a regional capoiera stílust (Luta Regional Baiana). A stílus rendszerezettsége válasz volt a huszas években elterjedt felületes utcai capoierára. Az új stílus kihangsúlyozta a capoiera művészeti oldalát. A mester kidolgozta az edző technikákat és finomította küzdő elemeket, önvédelmi rendszerré formálva a stílust. A capoierába, egy durva harci táncból elemeket vett át (Batuque), amelyeket apjától Luiz Candido Machadótól tanult. A stílus fő újdonsága, egy technika alkalmazásában rejlett: -cintura desprezada- ami nagyjából annyit tesz : laza csípő. Ennek a technikának az alkalmazásából következően, vakmerő akrobatikus dobássorozatokat használtak. "Mikor csinálsz egy "martellót", rúgj úgy hogy a saját lábad törjön el, amikor csinálsz egy "galopantét" üss úgy hogy a törjön a kezed. Mikor pedig az ellenfelet dobod el dobd úgy, hogy egy lukat vájjon a betonba"
CAPOEIRA SZÓTÁR - fontos, vagy gyakran használt kifejezések magyarázatai:
Axé Ashe ( Ase/Axe, Yoruba eredetű szó) A kezdetekben volt a axé, és az axé volt minden. Aztán az axé tudatára ébredt is Olodumare lett. Mikor Olodumare elkezdett cselekedni Olofi-vé alakult át. Olofi teremtette Obatalát az első Orixát. Az axé a kozmikus energia ami benne van minden létezőben, élőben és élettelenben. Egy madárban éppen úgy jelen van mint egy élettelen kőben. A candomble vallásban énekkel, ceremóniákkal, zenével növelik az axé intenzitását.
A capoeirában a taps, ének és zene ennek az energiának ez létrehozására szolgál. A körben játszó capoeirások ezt az energiát kapják és használják fel játékukban. Ha megfelelő szinten van az energia a játékosok nagyobb teljesítményre képesek, kreatívabbak és öszhangban mozognak. Az axé jelenlétének leggyakoribb fizikai megnyílvánulása (az arra érzékenyeknél) a "libabőrözés".
Angola Mestre Pasthina által kreált capoeira stílus. Sokkal jobban felfedezhetőek benne az állatok mozgásának utanzásából kialakult elemek. Lassú zenére, taktikus mozdulatokkal táncolnak, amelyeket hirtelen villámgyors támadásokba vihetnek át. A stílust az alacsony föld közeli mozdulatok, és a taktika magas szintű alkalmazása jellemzi. Régen az improvizáció a stílus alapeleme volt. Számtalan új rúgást találhatot ki egy játékos harc közben. Később a regional hatására itt is megjelentek a mozgások szabványosítására való törekvések, de sok iskolában még mindig nem írják elő egy mozdulat pontos végrehajtását.
Abada Trapéz szabású fehér matróznadrág, amit egy pamut övvel kötnek meg. A capoeiristák hivatalos viselete.
Apelido Capoeira név. A tiltás ideje alatt az identitás elrejtésére szolgált. Senki sem tudta a másik polgári nevét, így ha valaki lebukott nem sokra mentek a rendőrök a tőle kapott esetleges információkkal. A helyzetet nehezítendő volt (van), akinek több nevet is adtak. A neveket valamilyen szembeötlő tulajdonság alapján kreálták. ( Mestre Zebrinha nevét egy gyerekkorában előszeretettel viselt csíkos mez (egy focicsapat meze) miatt kapta. Néhány név: ( Tucano = Egy Brazil nagycsőrű madár, Basaria = Kofa, Pimenta = Paprika, Cabasa = Tök)
Academia edzőterem
Batizado Capoeirás beavatás, keresztelő, ahol a mester előtt kell számot adni a tudásáról és elnyeri az első övfokozot (citrom-fehér). A gyakorló ilyenkor kapja meg a capoeirás nevét is (apelido). (apelido >>).
Benguela A regionálhoz tartozó stílus. Vagyis egyike azon 8 stílusnak, amelyeket Bimba mester alkotott. Nemcsak ritmusában, hanem mozgásaiban is különbözik a regionaltól. Mondhatni valahol a regional és az angola között helyezkedik el, ha a ritmust vizsgáljuk. A kedélyek lehűtésére használják, ezen kívül jól lehet tanulni segítségével a mandingát, és a földreviteli technikákat. A leginkább táncos és taktikus regional stílus.
Beira mar tengerpart, de így hívják az évtized leghírhettebb brazil gengszterét a Commando Vermelho banda főnökét is.
Berimbao Afrikai eredetű, íjszerű ütős hangszer a capoeira, és az afro-brazil kultúra alaphangszere. Az íjszerűen megfeszített húr, hangját egy a fára rögzített tökkel (cabaça ) erősítik fel, és egy az újjak között tartott kavicssal szabályozzák. Egyik kézben a hangszer, amit kisujjal egyensúllyoznak, másikban pedig egy ütő pálcika és egy kis kosárszerű csörgő. Három alaphangal gazdálkodnak. Egyszer a követ erősen rászorítják a húrra, a következőhöz csak épphogy érintik és az harmadiknál pedig a testhez szorítva kő nélkül egy öblösebb hangot szólaltatnak meg. Afrikában a kö helyett a körmüket használják.
Besouro Mangangá A kor legnagyobb "mandingero-ja". Az emberek legendákat meséltek hihetetlen képességeiről. Úgy tartották, hogy sebezhetetlen. Egy alkalommal mikor a rendőrség tőrbe csalta, a közeli dombra épített keresztre tornázta föl magát, és a rá tüzelő rendőrök egyszerűen nem találták el.
Candomble A candomble vallás szellemeit, entitásait Orixáknak hívják. A szertartások során ezek az orixák szállják meg a résztvevőket. A candomble vallást követő capoeirásokat gyakran tartották sebezhetetlennek és elpusztításukhoz gyakran próbálkoztak varázslattal. A capoeirások nyakláncain a hagyományos tenyér mellett gyakran hordanak candomblés talizmánokat.
Camisa póló
Caipirinha Brazília nemzeti itala: cukornádpálinka, nádcukorral, lime-mal és sok tört jéggel.
Corda pamut öv az abadához
Comprar A capoeira játékban így nevezik azt amikor két játékos közül az egyiket szeretnénk leváltani ("megvenni" a játékot) a játékban. A körbe csak a berimbao előtt lehet belépni, leváltani pedig csak olyan pillanatban lehet a játékost amikor jól láthatóak vagyunk mindkét fél számára, és baleset nélkül megoldható a dolog.
Capoeira Abada Mestre Camisa csoportja, az egyik legnagyobb a világon. Hierarchikus felépítése és az agresszív játékstílus miatt komoly ellentéteik alakultak ki más csoportokkal.
Fazenda tanya
Feijoada Brazília nemzeti étele: fekete babból készül.
Gope Forgó rugások
Guarda Basa A capoeira brasil által a váltott irányú, gyors rúgások ellen kifejleszett elhajlás.
Iuna Tipikus regional közeli játék. Kizárólag mesterek és magas rangú capoeirások játszhatják. Az Iuna ritmust Mestre Bimba alkotta, az iuna madarak násztáncát figyelve. Az Iunát játszva mutatja be a capoeirás a legmagasabb szintű mozdulatokat.
Lampiao A brazil "Robin Hood". Rablóvezérként a gazdagokat fosztogatta a század elején. Híres és közkedvelt volt a nép körében, sőt külfölre is eljutott a szemtelen rabló híre. Egy török férfi lefilmezte kalandos körülmények között a férfit és bandáját. Följegyezték, hogy mikor a férfi levetített nekik egy filmet, ami vallásos témájú volt, elkezdtek lövöldözni a vászonra mikor Krisztust keresztre feszítették. Végül egy rendőrfőnök a hadsereg segítségével elfogta és Recife főterén kiállította levágott fejét. Barátnőjét, aki egy gazdag családból származő indián nő volt, megcsonkították. Lampion több capoeira dalban is szerepel, mint a bátorság és erő jelképe.
Mandinga, Malicia Afrikai eredetű szó. Jelentése: csibész, cseles, furfangos lásd:candomble. Mondhatni a capoeira taktika lényege. Elhitetni az ellenféllel, hogy egy bizonyos dolgot csinálunk, majd egy teljesen más mozdulatba, támadásba megyünk át. Ez nélkülözhetetlen, hiszen ez egy olyan harcművészet, amiben az ellenfélnek alkalma van kifigyelni a harcmodorunkat. Másrészt a capoeira játékban egy másik capoeirista ellen küzdünk, aki jól ismeri az egyes támadások kezdő pozícióit. Ezt a tudást fölhasználva előttünk járhat egy lépéssel. Hogy ezt elkerüljük alkalmaznunk kell a kreativitást és az árnyéktechnikákat. Vagyis át kell verni. Ez a technika nem egyedülálló a harcművészetekben, de a capoeira teljes mértékben ezen a taktikán alapul.
Mato erdő Mercado Modelo Az egykori rabszolgapiac Salvador da Bahia városában. Ma szinte éjjel-nappal capoeira bemutatók láthatóak az árverési porondon.
Mestre Bimba (Manuel Dos Reis Machado) A capoeira regional stílus kreátora.
Mestre Pasthinha Az angola stílus alapító mestere.
Moleque csibész Nordeste "Észak-kelet". Brazília észak-keleti része, ahonnan a capoeira származik. A legszegényebb régió, olyan nagyvárosokkal, mint Salvador da Bahia, Recife, Fortaleza vagy Natal.
Pe do berimbao "A berimbao lába". Innen indul a játék és ide kell visszajönni a volta ao mundo után vagy ha új zene, más játéktípus indul. Például benguela utáőn regional. Szimbólikus jelentése: a minden kezdete.
Quilombo A rabszolgaság ideje alatt a dzsungelbe szökött rabszolgák városokat, falvakat építettek maguknak. Ezek a települések gészen a rabszolgaság eltörléséin fent tudtak maradni a rabszolgatartók zaklatásai ellenére. A rabszolgaság megszünésekor a legtöbb fekete a városokba ment munkát keresni, vagy egy capoeira csoporthozcsatlakozott ugyanott. Néhányan mégis ragaszkodtak ehhez a dzsungel mélyén kialkült életstílushoz. Ezeknek a leszármazottaik még ma is úgy élnek ott mintha megállt volna az idő. Nincs iskolájuk, korházuk és sosem láttak tévét, vagy bármit ami a modern társadalomhoz kötné őket. Élelmüket maguk termelik kis földjeiken.
Roda A capoeira játék helyszíne, vagyis egy capoeirások alkotta kör. A rodába belépni csak a berimbao elől lehet a mester vagy a játékot irányító engedélyével.
Senzala Rabszolgaudvar, ahol a rabszolgák éltek, gyakran dolgoztak és persze capoeiráztak. A Centro Cultural da Senzala az egyik legrégibb és legnagyobb capoeira csoport. Különlegessége a "Senzala stílus", azaz a modern regional. A Grupo Capoeira Brasil alapítói is a Senzalaból váltak ki. Legismertebb mesterei: Pexinho, Gato, Itamar, Ramos, Sorrizo, Elias, Tony Vargas.
Sertao sivatagos préri
Troca de corda Keresztelni mindenkit csak egyszer lehet, a következő vizsgáját már övcserének hívják.
Trena edzés
Volta ao mundo "A világ körül". Ez a séta a kör szélén. Akkor kerülhet rá sor, ha például hosszú játék után, valamelyik játékost kiveszik, ilyenkor a másik mehet egy egy-két kört pihenésként. Vagy ha földreviteles technikát sikerül bevinni, esetleg ha nyugtatni kell a kedélyeket a körben. Másik jelentése a capoeirista utazása, csak akkor lehet valaki "megformált", ha eleget utazott és elég tapasztalatot szerzett.
Capoeira dalszövegek:
CAPOEIRA TOMA SENTIR
Capoeira Toma Sentir E hole hole hole E hole hole hole É la la la la é É la la la é la la é la la é É la la la la é É la la la é la la é la la é
capoeira toma sentir O se vosei nao vai me derubar, e beriba pao e pao pra fazer beriba, de beribe pao
SOLTA MANDINGA
Solta (volta) mandinga eh, solta mandinga Solta mandinga eh, Capoeira (Camara) solta mandinga
Solta (volta) mandinga eh, solta mandinga Solta mandinga eh, Capoeira (Camara) solta mandinga
VO MANDAR LECO
Vo Manda lecô Cajueiro Vo Manda loiá Cajueiro Vo menina Linda Cajueiro Venho me buscar Cajueiro Leco Cajueiro Loia Cajueiro
EU APRENDI CAPOEIRA
Eu aprendi capoeira, La na rampa e no cais da Bahia Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia (Chorus) Vim da ilha de maré na saveiro do mestre Joăo Fui morar la na preguiça me criei na conceiçăo Eu descia o pelourinho eu subia a gamaleira Eu passava o dia inteiro na roda de capoeira Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia (Chorus) Camafeu e pastinha jogava Valdemar jogava com seu Zacharias Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia (chorus) Capoeira é uma arte, capoeira é uma luta capoeira é um balé mais lindo da minha Bahia Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia Eu aprendi capoeira La na rampa e no cais da Bahia (Chorus)
PRETA PRETA
Preta preta qalunga, pretoi qalunga capoeira preto qalunga
KÓRUS: Preta preta qalunga, pretoi qalunga
Preta preta qalunga, pretoi qalunga berimbao preto qalunga
KÓRUS: Preta preta qalunga, pretoi qalunga
Preta preta qalunga, pretoi qalunga meu mestry preto qalunga
KÓRUS: Preta preta qalunga, pretoi qalunga
Preta preta qalunga, pretoi qalunga eu so tamben preto qalunga
SAO PAULO TERRE BOA
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paulo da garoa
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa
Muitos mestres da Bahia que vieram aqui morar e trouxeram a capoeira para em Sao Paulo ensina
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa
Aqui voce tem tudo pode acreditar tem cultura tem esporte para voce praticar
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa
Aqui tem Capoeira Angola e Regional Lá na praça da república a roda e traditional
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa
As meninoas de Sao Paulo estao com tudo estao por sima ainda jogam capoeira ai meu Deus que coisa linda
E Sao Paulo, Sao Paolo da garoa E Sao Paulo, Sao Paolo terra boa
XÓ XUÁ
Xô xuá Cada macaco no seu galho
Xô xuá Eu nao me canso de falar
Xô xuá O meu galho é na Bahia
Xô xuá O seu é em outro lugar
Xô xuá Cada macaco no seu galho
Xô xuá Eu nao me canso de falar
Xô xuá O meu galho é na Bahia
Xô xuá O seu é em outro lugar Nao se aborreça moço da cabeça grande Voce vem nao sei de onde Fica aqui nao vai pra lá Esse negócio da mae preta ser leiteira Já encheu sua mamadeira Vá mamar noutro lugar
Xô Xuá...
CONFORME o BERIMBAU (Envergado)
Capoeira é uma luta ligeira que solta a rasteira comforme o berimbau
é conforme o berimbau e conforine o berimbau
Se o negro mal encarado entra nessa roda pra te derrubar oi me diga seu moco o que vai fazer conferco a voce eu quero aprender vou joga com voce
é conforme o berimbau é conforme o berimbau
se o jogo ficar violento no toque do sao bento eu nao vou me alterar
é conforme o berimbau é conforme o berimbau
e hoje eu vou louvar a o mestre Bimba com sua mandinga criou a regional
FOLHA SECA
Eu pisei na folha seca Eu vim fazer, Choe, Choa.
, Choe, Choa Choe, Choe, Choe, Choa Choe, Choa, Choe, Choa Eu vim fazer, Choe Choa , Choe, Choa
Mas quem nao pode com mandinga nao carrega patua
Eu vim fazer, Choe, Choa. Choe, Choa
Joga nego para cima deixa o negro invadiar,
Eu vim fazer, Choe, Choa. Choe, Choa Choe, Choe, Choe, Choa Choe, Choa, Choe, Choa
Eu vim fazer, Choe Choa, Choe, Choa
PARANA EH
Vou dizer a minha mulher, Parana Capoeira me venceu, Parana
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh,
Parana Ela quis bater pe firme, Parana isso nunca aconteceu, Parana
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh, Parana Quem dizera que umbu, Parana Se mudou para cidade, Parana
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh, Parana
Tem batuque todo dia, Parana Mulata de qualidade, Parana
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh, Parana
A mulher e a galinha, Parana Sao dois bichos interesseros, Parana
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh, Parana
A galinha pelo milho, Parana A mulher pelo dinheiro, Parana and the woman for money
Parana eh, Parana eh, Parana Parana eh, Parana eh, Parana
BOA VIAGEM
Boa Viagem Adeus, Adeus Boa viagem(coro) Eu vou me embora Boa viagem(coro) Eu vou com Deus Boa viagem(coro) E com nossa Senhora Boa viagem(coro) Eu vou, eu vou Boa viagem(coro) Pois chegou a hora Boa viagem(coro) Eu vou pra Bahia Boa viagem(coro) Berimbau chora Boa viagem(coro)
Iaiá ioió
Iaiá ioiô Quando meu Mestre se foi Toda Bahia chorou laiá ioiô laiá ioiô laiá ioiô
Menino com quem tu aprendeu Menino com quem tu aprendeu Aprendeu a jogar Capoeira, aprendeu Quem me ensinou já morreu Quem me ensinou já morreu 0 seu nome esta a gravado Na terra onde ele nasceu Salve o Mestre Bimba Salve a Ilha de Maré Salve o Mestre que me ensinou A mandinga de bater com o pé laiá Ioiô laiá ioiô laiá ioiô
Mandingueiro cheio de malevolencia Era ligeiro o meu mestre Jogava conforme a cadencia Do bater do berimbau Salve o Mestre Bimba Criador da Regional Salve o Mestre Bimba Criador da Regional laiá Ioiô laiá ioiô laiá ioiô
Aprendeu Meia-lua aprendeu Martelo e Rabo de Arraia Jogava no pé da ladeira Muitas vezes na beira da praia Salve Sao Salvador Salve a Ilha de Maré Salve o Mestre que me ensinou a mandinga De bater com o pé laiá ioiô laiá ioiô laiá ioiô
Quando meu Mestre se foi Toda Bahia chorou laiá Ioiô laiá ioiô laiá ioiô
Cabra valente bamba na capoeira
Cabra valente bamba na capoeira E bamba na capoeira E bamba na capoeira
Cabra valente bamba na capoeira E bamba na capoeira E bamba na capoeira
Nego caiu na alegria do tombo E na alegria do tombo E na alegria do tombo
Nego caiu na alegria do tombo E na alegria do tombo E na alegria do tombo
Tombo da ladeira Banda de capoeira
Meia lua e rastiera Banda de capoeira
Ohla o au a bananeira Banda de capoeira
A cabeçada ligeira Banda de capoeira
A regional mandingueira Banda de capoeira
Bem-te-vi vôou, vôou
Bem-te-vi vôou, vôou Bem-te-vi vôou, vôou Deixa voar Lá laue laue laue laue Lá laue laue laue laue Que som o que arte é essa de luta e brincadeira Que roda maravilhosa é essa é o Batuque Capoeira Em cada som, em cada toque em cada ginga, tem um estilo de jogo Em cada som, em cada toque em cada ginga, tem um estilo de jogo Laue laue lá... Lá laue laue laue laue
Capoeirás hangszerek:
Berimbau:
Atabaque
Pandeiro:
|